maandag 10 september 2012

Wat kom ik hier nu toch eigenlijk doen?

Het is begonnen. Na 6 maand er naar uit te kijken is het eindelijk begonnen. Voor het volgende jaar, mogelijk twee jaar, verblijf ik in Pretoria, de hoofdstad van Zuid-Afrika. Voor de meesten onder jullie kwam het niet als een verrassing dat ik opnieuw naar het buitenland trok. Sinds mijn avontuur in Portugal (2009-2010) zit ik alweer bijna twee jaar in BelgiĆ«, en hoewel ik het er enorm naar mijn zin had, veel nieuwe dingen heb meegemaakt en nog meer bijgeleerd, bleef de drang er om te vertrekken. Het lijkt wel alsof er sinds mijn jaar in BoliviĆ« (2006-2007) een stemmetje in mijn hoofd zit die er mij toe dwingt om weer mijn koffers te pakken en in het onbekende te springen. Een heel onbezonnen stemmetje dus, want zelf ben ik er niet altijd even zeker van of ik nu wel een goede beslissing neem.



In tegenstelling tot de vorige twee keren dat ik in het buitenland was ben ik hier niet om naar school of de universiteit te gaan. Nee, ik kom hier werken, werken in het kader van het Junior Programma, een initiatief van het Belgische Ontwikkelingsagentschap of BTC1. Het doel van het programma is om een instroom aan jonge werkkrachten te garanderen in de Belgische ontwikkelingssamenwerking en dit via jongeren met een universitair diploma en beperkte werkervaring als Junior Assistents in te zetten op het terrein. Reeds in 2007 kwam ik via een krantenartikel te weten dat het programma bestond, maar ik vergat het bestaan ervan. Toen ik in augustus 2011 mijn bureau aan het opkuisen was kwam ik opeens het oude artikel weer tegen, en het duurde niet lang voor ik besloot om er voor te gaan. Na een eerste algemene infocyclus met eindexamen volgde een schriftelijke test en uiteindelijk een interview. Tot mijn grote verbazing verliep alles vrij vlot, en ik sprong dan ook een gat in de lucht toen ik hoorde dat ik door alle rondes was, ik sprong nog een groter gat toen ik hoorde dat ik was geaccepteerd voor een project in Zuid-Afrika, en uiteindelijk sprong ik het grootse gat in de lucht toen Jasmien me vertelde dat ze dolgraag mee wou komen naar Zuid-Afrika.

Mijn naamkaartje van tijdens de BTC opleiding die volgde
op het selectieproces.
Het project waar ik in zal werken behandelt voornamelijk het thema van  landhervorming en stelt zich ondersteunend op ten opzichte van het beleid van de Zuid-Afrikaanse overheid. Land in Zuid-Afrika is nog steeds heel ongelijk verdeeld, en dit voornamelijk op basis van ras als nalatenschap van het apartheidsregime. Er is een vrij algemene consensus dat een eerlijkere verdeling van land en het toekennen van nieuwe eigendomsrechten cruciaal is voor de toekomst van Zuid-Afrika, en meer specifiek de ontwikkeling van de rurale gebieden. Een consensus over de manier waarop zo'n herverdeling moet gebeuren bestaat er echter niet. Het Junior Programma werd ingeschakeld door het lokale project om mee te helpen in het verzamelen en analyseren van data met betrekking tot de beneficiaries van de landhervorming (degene die de voordelen ondervinden van de herverdeling). Gelukkig sta ik er niet alleen voor. Naast de vaste werknemers van de BTC in Pretoria, zal ik ook nog kunnen steunen en terugvallen op een tweede Junior Assistent, namelijk Inge. Beide hebben we dezelfde functie en ze zal dan ook meermaals terugkeren in deze blog.

Fig: Een vergelijking van de verdeling van de bevolking volgens ras, en een verdeling van landbezit volgens ras toont duidelijk aan hoe ongelijk land is verdeeld in Zuid-Afrika. 
Bron: South Africa survey 2010-2011
Om te vermijden dat ik een te lange inleidende tekst zal schrijven zal ik het hier bij laten. In latere blogs zal ik zeker nog terugkeren op het thema van landhervorming in Zuid-Afrika, hopelijk heb ik tegen dan ook een veel diepere kennis van de problematiek. Vanzelfsprekend zal ik ook dieper ingaan op wat ik hier nu zo dagelijks doe op mijn werk, maar daarvoor moet ik nu eerst nog wat beter mijn draai vinden. Verder zal ik ook meer dan regelmatig schrijven over wat mij hier nu allemaal bezig houdt en mijn impressie van dit land en deze stad.
Ik zal trachten om zo frequent mogelijk iets te schrijven, maar uit ervaring weet ik dat dit niet altijd even makkelijk is. Naast deze blog zal ik ook nog een andere (voorlopig lege) blog hebben. Dit als deel van mijn takenpakket als Junior Assistent. Qua inhoud zal deze blog echter minder persoonlijk zijn, omdat ik schrijf vanuit mijn functie als Junior Assistent. Indien je interesse hebt om de blogs van de andere Junior Assistents door te nemen kan dit hier.

Hopelijk hebben jullie even veel plezier in het lezen van deze blog, als ik in het schrijven er van, en krijgen we stap voor stap een duidelijker beeld van wat ik hier nu toch eigenlijk kom doen ...




1 De BTC houdt zich bezig met het uitvoeren van de Belgische ontwikkelingssamenwerking. Indien de federale overheid dus geld ter beschikking stelt voor ontwikkelingssamenwerking (in 2011 was dit 1,79 miljard euro) dan zal een groot deel hiervan worden uitbesteed via de projecten van de BTC.

4 opmerkingen:

  1. Veel plezier neef, ik heb helaas geen afscheid kunnen nemen voordat je vertrok maar ik neem aan dat je wel een keer terug zult komen in die twee jaar. En wat gaat Jasmien eigenlijk daar doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jasmien moet eerst nog haar internship in de ECB afronden en ze komt dan ook pas in december definitief naar hier. Op dit moment is ze druk op zoek naar werk hier. Maar op zich liggen alle opties nog open: stage, vrijwilligerswerk, een extra jaar studeren, ... We zien dus nog wel wat de toekomst brengt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Had je blog nog niet ontdekt Felix. Dankzij een kletsnatte dag hier in Den Haag toch op je blog en dus in Zuid Afrika beland. Waar regen al niet goed voor is. Tof zo over je schouder mee te kunnen kijken... veel plezier en houdt je haaks!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Felix,


    Mag ik me even voorstellen? Ik ben koen Dekeyser van de UGent en vlieg op 1 juli naar Pretoria om in samenwerking met de Universiteit van Pretoria onderzoek te doen naar voedselsoevereiniteit. Ik had een paar vragen voor je - zou je met me contact kunnen opnemen via kodkeyse.dekeyser@ugent.be? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen